Someone said :

Doa semakin tumpul & tiada maqbul apabila tidak menyeru kepada kebaikan dan melarang dari kemungkaran (yg nyata & disepakati). Nabi ingatkan : "Apabila dua itu tidak dilakukan, hampir sangatlah azab akan diturunkan, dan pabila kamu berdoa, ia tidak lagi maqbul" (At-Tirmizi : Sohih)

28 November 2010

Andaiku tahu...

SubhaanAllah, Alhamdulillah, Laa Ilaaha Illallah, Allahu Akbar !

Andai ku tahu
Kapan tiba ajalku
Ku akan memohon Tuhan tolong panjangkan umurku
Andai ku tahu
Kapan tiba masa ku
Ku akan memohon Tuhan jangan kau ambil nyawaku
Aku takut akan semua dosa-dosaku
Aku takut dosa yang terus yang terus membayangiku 
....

Terngiang-ngiang di telinga lagu Ungu band ini.
Andai memang kita tahu bila ajal kita, pasti kita akan berhenti buat apa saja sekarang dan beribadat mohon ampun tanpa henti sampai mati!
Kita tahu tu...semua orang sedar hal tu...
Sebelum mati,kena taubat! Kan siapa-siapa saja nak masuk syurga...kena taubat!
Biar jumpa Sang Pencipta dengan keadaan suci, bersih...
Biar kita dapat merasakan nikmatnya hidup di singgahsana nan indah, yang di bawahnya air sungai mengalir...
Buat apa saja, makan apa saja...bergembiralah selama-lamanya tanpa pernah hadir rasa jemu dan bosan!
SubhanAllah! 
Logika minda sekarang pasti tak terfikirkan hal sedemikian...hidup selama-lamanya? tak bosan2?
Itulah nikmat akhirat.

..MAKA
Andai saja kita tahu Malaikat Maut datang menjemput sebentar lagi...
Kita mungkin sedang siap berteleku di tikar sejadah...beribadat tanpa kenal lelah.
Tapi kita tak tahu bilakah 'masa' itu sampai. Maka lahirlah bicara seperi ini;
"..aku tahu salah...tapi aku tak kuat.Nantilah aku taubat dan berubah..dah tua-tua nanti ke.." 
- ahh, batin begitu angkuh berkata kan. Apa yakin masih ada hari esok? Oh, tidak..apa yakin kalau sekarang ni pagi, dan kita masih hidup tengahari nanti???
...
Jika kamu sakit fizikal maka Allah sedang merahmatimu
Jika kamu terkena penyakit hati maka Allah sedang mengazabmu
Saya begitu rasa terkesan dengan kata-kata di atas.
 Sakit dan Allah merahmati? Ermm...sakit penghapus dosa-dosa kecil. Sakit membuatkan seorang hamba lemah dan seringkali timbul insaf dan seterusnya mengingati mati.- Oh, Tuhan, ENgkau benar-benar Maha Penyayang!
Sakit hati dan Allah mengazab? Hati itu roh kan. Jika banyak titik hitam di hati (dengan penuh dosa dan noda) pasti roh yang akan menemui Tuhan begitu hina, jijik dan kotor. Kerana setiap perbuatan ada balasannya, maka rasakanlah azab yang tak tertanding di neraka sana! - Oh, Tuhan, aku tak mahu termasuk golongan ini!

...
ANDAI saya pergi suatu saat nanti..SAYA MOHON DENGAN SESUNGGUHNYA

  • maafkanlah segala kesalahan perbuatan saya terhadap anda yang sengaja atau tidak sengaja.MAAFKANLAH!
  • maafkanlah segala kata-kata saya yang mengguris hati anda.MAAFKANLAH!
  • maafkanlah segala umpat keji saya terhadap anda.siapapun anda, MAAFKANLAH.
  • maafkanlah hutang saya yang belum terbayar. Maklumkan kepada keluarga saya (insyaAllah ada wang saya sendiri untuk dibayar). Jika terlalu banyak sampai tak terbayar, saya mohon HALALKANLAH!
  • Doakanlah kebahagiaan saya di sana.



ANDAI saya yang 'dipanggil' dahulu...
Saya maafkan semua orang. Saya halalkan apa saja. 



...

*Kita tak tahu bila ajal kita..benar-benar tidak tahu.(pastilah!) Maka kita hanya boleh berharap dan berdoa Allah beri masa yang baaaaaaaaaaaanyak lagi untuk kita (meski hakikatnya maut itu tak boleh ditangguh-tangguh) persiapkan diri. Ya, persiapkan diri, bukan perbanyak dosa...


  • sesungguhnya masuknya manusia ke dalam syurga kerana rahmat (nikmat) Allah. Amal soleh adalah penyebab langsung sedangkan nikmat Allah adalah penyebab tidak langsung.
  • jangan pernah menghitung amal, sebaliknya ingatlah selalu banyaknya dosa..
..kerana itu...apa jua, dambakan rahmat Ilahi dengan nikmatNya dan amal soleh..hindari murkaNYA.


Jom berhijrah!

wallahua'lam
jazakallahu khoiron kathir


Tiada ulasan: